SUPER MASSIVE BLACK HOLES - Calculations Of The Ancients
(2014 Minotauro)
Autor: Wojciech Chamryk
Tracklist:
1. (Sub-Molecular) Transmogrification Of The Oriphy
2. Dyatlov Pass Incident
3. ∞÷µ
4. Distance To The Great Attractor
5. Holographic Principle
6. Mathematics Of Emotion
7. Refracted Kaleidoscopic Photons
8. Ghosts Of Bhopal
9. Lift The Veils
2. Dyatlov Pass Incident
3. ∞÷µ
4. Distance To The Great Attractor
5. Holographic Principle
6. Mathematics Of Emotion
7. Refracted Kaleidoscopic Photons
8. Ghosts Of Bhopal
9. Lift The Veils
Lineup:
Clay Steadman
Denver Bergreen
Jake Reimer
Tristan Peterson
Już od wczesnych lat 90. zespoły death metalowe zaczęły eksperymentować na całego, a płyty takich mistrzów jak Atheist, Cynic, Focus, Pestilence czy Death do dziś robią wrażenie. Kanadyjczycy z Super Massive Black Holes na swym debiutanckim albumie idą jeszcze dalej, śmiało sięgając też do jazzu, ze szczególnym uwzględnieniem fusion, czy też rocka progresywnego. I brzmi to całkiem nieźle, szczególnie w tych zakręconych numerach jak na przykład „(Sub-molecular) Transmogrification Of The Oriphy” łączących death metal i blackowy skrzek z patentami Voivod, instrumentalnym, inspirowanym muzyką klasyczną „Mathematics Of Emotion” czy ambientowo-progresywnym „Lift The Veils”. Muzycy chętnie łączą też konkretny czad z balladowymi, niekiedy wręcz onirycznymi zwolnieniami („Holographic Principle”, „Ghosts Of Bhopal”) a „Distance To The Great Attractor” to już mocarna jazda z wpływami King Crimson i jazzowymi podziałami, słyszalnymi szczególnie w grze sekcji. Jazzu w wydaniu fusion jest też sporo w „Dyatlov Pass Incident” czy „Refracted Kaleidoscopic Photons”, w których Jake Reimer, Denver Bergreen, Tristan Peterson i Clay Steadman dobitnie udowadniają, że są prawdziwymi mistrzami w swoim fachu.
(5/6)
Wojciech Chamryk