TORTURE OF HYPOCRISY - RBMK-1000
(2016 Self-Released)
Autor: Wojciech Chamryk
Tracklist:
1. Night Shift Begins - 00:46
2. Man vs. Technology - 08:19
3. AZ-5 - 04:52
4. Unexpected Power Surge - 04:29
5. Blowout - 01:11
6. Stench of Death - 06:34
7. Dispatch Call - 00:56
8. Fire Containment - 03:57
9. Evacuation of Pripyat - 03:57
10. Acute Radiation Syndrome - 00:24
11. Inside the Reactor - 06:01
12. Chernobylite - 01:18
Lineup:
Tomasz Krysiak - Guitars, Virtual synths, Ambient sound design, Lyrics
Rafał Sykuła - Drums
Dariusz Nawój - Bass
Rafał Kocyba - Vocals, Narration
26 kwietnia 1986 – pewnie ta data nie mówi za wiele co młodszym czy niezbyt interesującym się historią czytelnikom „Heavy Metal Pages”, jednak właśnie tego dnia miała miejsce jedna z największych katastrof w historii światowej energetyki jądrowej. Awaria w Czarnobylu odbiła się szerokim echem w świecie i miała niewyobrażalne wręcz skutki. W 1988 roku zespół Saxon, będący w kwietniu 1986 w trasie po krajach wschodniej Europy, poświęcił jej utwór „Red Alert”, a teraz, niejako na 30-lecie katastrofy, polski zespół Torture Of Hypocrisy wydał album koncepcyjny o tym wydarzeniu, poprzedzony zresztą, nagranym już przed laty, utworem „Chernobyl”. „RBMK -1000”został oparty na filmach dokumentalnych oraz relacjach osób biorących udział w likwidowaniu skutków awarii, a w poszczególnych utworach wykorzystano też liczne sample i nagrania archiwalne. Już tytuł „RBMK -1000” nie jest przypadkowy, jest to bowiem symbol reaktora atomowego który uległ awarii, a cała opowieść naprawdę wciąga. Na poprzednim wydawnictwie „Random Augmentation” Torture Of Hypocrisy zaprezentowali się jako sprawny zespół grający techno thrash/groove metal. Tym razem większy nacisk położono na inne akcenty, podkreślające apokaliptyczną wymowę „RBMK -1000”. Więcej więc w tych 12 kompozycjach technicznego death metalu o industrialnym posmaku, odniesień do djentu czy ambientowych dźwięków, pozostał jednak ten progresywny, jakże charakterystyczny dla ekipy z Mikołajek, klimat. Pojawiają się też nawiązania do ukraińskiej ludowej muzyki w „Man Vs. Technology” i „Stench Of Death”, w „AZ-5” wziął udział Mooze, autor muzyki do gry „S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl”, za ambientowe tematy „Night Shift Begins” i „Blowout” odpowiada Uzbazaur. Warto też odnotować debiut nowego wokalisty Rafała Kocyby, a jako całość „RBMK -1000” jawi się jako najlepsze i najbardziej dojrzałe dzieło Torture Of Hypocrisy.
(5,5/6)
Wojciech Chamryk
Wojciech Chamryk